De standaard is onmisbaar voor je boot. Je zet hem er op voor je gaat varen, om hem op te tuigen, het roer aan te brengen, de mast met de zeilen te plaatsen en hem verder startklaar te maken. Ook als hij uit het water komt om alles weer klaar voor vervoer te maken heb je hem nodig. En thuis staat de boot dus permanent op zijn standaard.
4 Balkjes van 1,8 x 1,8 x 67,5 cm en 2 plankjes van 1,2 x 6,75 x 50,5 cm en 2 idem van 54 cm lang. Alles mooi glad geschuurd en daarna 2x gelakt met blanke lak. Een aantal uren opgehangen tussen twee stoelen om uit te harden.
De balkjes even lang en de plankjes in twee verschillende lengten.
Door de scharnierpunten 2 draadeinden M6 met 4 bouten en 3 revetten. De singels: band voor rolluiken.
De standaard zit in elkaar, op de singels na, waar de boot op komt te liggen.
Kan tijdens het transport geheel samengeklapt worden (4,2 cm dik), zodat hij nauwelijks plaats inneemt in de auto.
De onderste planken zitten op dusdanige hoogte, dat de boot ook schuin gelegd kan worden in de standaard. De bulb hangt dan niet recht naar beneden, maar wordt tegen een van de planken aan de buitenzijde gelegd. Zo helt de boot naar één kant. Kan handig zijn voor het afstellen van de zeilen, want hiermee wordt de wind nagebootst.
Het plan was eerst om twee stukken draadeind te gebruiken voor de scharniering met aan elke kant twee moeren, maar bij nader inzien vond ik een bout met bolle kop mooier voor de buitenkant. Is ook prettiger tijdens 't transport.
Zodra alles klaar is, worden beide moeren stevig tegen elkaar aan gedraaid en vastgezet met 10-secondenlijm.
Als de singels zijn aangebracht, die ruim in een boog naar beneden hangen om de boot op te laten rusten, worden tussen de onderste planken nog twee nylon touwtjes aangebracht, om de afstand tussen de poten te begrenzen.
Twee nylon koordjes zorgen er voor dat de standaard niet te ver open gaat, zodat de boot stevig blijft liggen.
Voor de draagbanden heb ik band voor rolluiken genomen. De uiteinden zijn omgevouwen en met 10-secondenlijm op elkaar gelijmd. Daarbij goed stevig aangeknepen met een combinatietang, zodat ze sterk en hard als een plank worden. Hierdoor is het band prima te boren, zonder dat het materiaal gaat uitrafelen.
De boot ligt zo precies goed. Voor- en achtersteven op 58 cm van de vloer en de achterzijde van de kiel verticaal.
Zéégje hè . . . ?
Klusje geklaard!