Roer


Volgens de tekening moet de roerkoning - dit is de as van het roer - gemaakt worden van 6 mm dik aluminium staf.

Aangezien ik niet aan aluminium staf van 6 mm kan komen en ook geen gereedschap heb om schroefdraad te tappen, moet ik iets anders verzinnen. In plaats daarvan heb ik  een 6 mm aluminium buis gebruikt, inwendig 4 mm.


Ik nam een RVS bout van 6 mm doorsnee, die over een bepaalde lengte 4 mm dik moest worden, zodat hij in de buis paste. Aangezien ik ook geen draaibank heb, heb ik de bout 'onthoofd', in de boormachine gespannen en met een metaalvijl al draaiend dunner gevijld, tot hij paste. Er wordt nog een gaatje dwars door alles heen geboord voor een borgpen en met lijm komt alles muurvast te zitten. En dan heb je hetzelfde als de 6 mm aluminium as op de tekening.




Ook moet er een plat vlak in de schroefdraad gevijld worden, waar later de roerhevel ('Tiller arm' op de bovenste tekening) strak overheen past met een aangepaste opening, zodat de roerhevel geen speling heeft op de as. 



Nu moeten nog de drie dwarspennen gemonteerd worden, zoals op de tekening bovenaan te zien is en die het roerblad met de as meenemen. De pennen worden geheel omsloten door het roerblad en zijn dan niet meer te zien.


 

 

 

 

 

 

 

In de aluminium roeras heb ik 3 dwarsgaten geboord, waarin messing buisjes van 5 cm gelijmd worden. Zoals op de tekening hiernaast te zien is, zit de onderste niet helemaal correct, maar dat is allemaal niet belangrijk, omdat alles geheel in het roerblad weggewerkt wordt. De functie van die buisjes is het roerblad meenemen, wanneer de as begint te draaien. Het laatste dat ik moet doen, wanneer het roer geheel gereed is, is het inlijmen van het stalen draadeind bovenaan, met het afgevijlde vlak exact haaks op het roerblad en er daarna een stalen borgpen door maken.

 



 

 

 

 

 

Het roerblad is gezaagd uit 3 mm triplex en vervolgens is ruimte gemaakt voor de roerkoning en zijn ruwweg de dwarsgleuven ingezaagd. Nu volgt het passend maken, totdat alles ingelijmd kan worden en verder afgewerkt.


 

 

 

 

 

 

De roerkoning met de 'meenemers' zijn ingepast en klaar om te verlijmen. Alleen ontbreekt aan de onderkant nog een stukje roerblad, dat weggezaagd is om de delen tegen de roerkoning aan strak te kunnen schuren. 


 

 

 

 

 

Dat is óók zo verholpen: stukje afval erin.


En de ouderen onder ons kennen zeker de slogan uit de jaren vijftig nog wel: "Met Velpon zie je er geen barst van!"


Het zit! Het schroefgedeelte aan de bovenkant van de roerkoning wordt pas op het laatste moment ingelijmd, als de besturing is ingebouwd en de roerhevel op de as is geplaatst. Pas dan kan het roer correct afgesteld worden.


Met de Houtvuller van Alabastine zijn alle tussenliggende vlakken royaal opgevuld.


Is hard in 3 uur en kan hierna in model geschuurd worden.


Intussen ga ik beide hevels maken, voor het roer en voor de roerservo. Die moeten identiek van afmetingen zijn. De ronde schijf die ik uit de kiel heb gehaald is hier prima voor geschikt. Beide zijn opgetekend en uitgezaagd. 


De roerhevel wordt vervolgens passend gemaakt op het boveneinde van de roerkoning (roeras).


De hevel moet nog een flink stuk zakken over de schroefdraad. Eerst komt onder de hevel een moer, die de roerkoning vastzet, vervolgens gaat de hevel erover, gevolgd door een verende stalen ring en dan een sluitmoer.


In beide gaatjes van de hevel komen de 1,5-mm RVS trek/duwstangen, die aangestuurd worden door de roerservo.


Alle onderdelen van het roer bij elkaar.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het stalen schroefeinde heb ik met 10-secondenlijm vastgelijmd in de roerkoning, er voor zorg dragend dat de afgevlakte zijde naar de boeg wijst en dat de gemonteerde hevel precies haaks staat op het roerblad. Tenslotte heb ik de roerkoning bovenaan, inclusief de kernschroef, doorboord en alles geborgd met een dwarspen. Dat zit. "Zeker en vast!"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boven op de aluminium roerhevel heb ik een passend rond stalen plaatje gelijmd, twee gaatjes erdoor geboord en met stiften geborgd, zodat het vast zit en niet kan verdraaien.

 

 

De reden van deze stalen ring boven op de aluminium hevel is, dat ik merkte dat het aluminium al snel ging uitslijten, waardoor de hevel te veel speling kreeg op de as. De nieuwe plaat past beter, slijt nagenoeg niet uit en de stalen veerring die erboven zit, kan veel steviger aangedraaid worden, zonder dat hij in het metaal bijt, wat met het zachte aluminium wél gebeurde. 


 

 

 

Dit zijn de RVS stuurstangen, die het roer gaan verbinden met de servo. De twee korte verticale stukjes draad links en rechts komen dwars door beide hevels en doen in feite het eigenlijke duw- en trekwerk. 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De RVS stuurstangen zijn gemonteerd en het roer volgt nu nauwkeurig de bewegingen van de servo.


Dit gedeelte achter in de romp is nu compleet en klaar om proef te draaien, nu moet de zeilbediening nog gerealiseerd worden. 


Het roer is inmiddels klaar en gemonteerd. Tussen roer en romp zit  - bijna niet te zien - een kunststof revet die er voor zorgt, dat er enige ruimte blijft tussen beide delen. Het roer wordt bediend door de achterste servo in de boot.


Op dit moment staat het roer 'op vijf voor zes'    :))



Wordt vervolgd . . .