Dek - Deel 2


 

 

 Dit zijn de opstaande luikhoofden, die op het dek gelijmd gaan worden.

 

Ik heb ze hier omwikkeld met 8 lagen dun plakband, om wat ruimte te creëren tussen de opstaande randen van het luikhoofd en de randen van het deksel, die hier omheen moeten passen, terwijl er ook nog enkele verflagen op moeten komen.

 

 

 

 

De randen van het deksel, die hier omheen komen,kan ik nu samenlijmen, terwijl ze  vast tegen het plakband aan zitten. Als de verlijmingen droog zijn, kan ik de tape van de de binnenranden verwijderen en ontstaat er vanzelf een kleine speling, die ik nodig heb om het luik gemakkelijk te kunnen openen en sluiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De randen bovenaan zijn bestemd voor de luikdeksels, de onderste zijn de 'luikhoofden', die op het dek gelijmd worden.


 

 

 

 

De deksels van de luiken zijn in elkaar gelijmd en geschuurd. Er boven op liggen de randen, die op het dek gelijmd worden (luikhoofden).

 

 

 

 

 

Langs de binnenste hoeklijnen tegen de bovenplaten wordt later  nog rubber ventielslang, (hier rood getekend) gelijmd als afdichting tegen het water. Deze rubberen slang wordt bij het aandrukken van het deksel op de binnenste opstaande luikranden geperst.

 

 

 

Alles past netjes in elkaar met een heel klein beetje speling.

 

 

 

De luiken zijn klaar om op het dek gemonteerd te worden. Het aanklemmen van de luiken komt later nog aan de orde.

 

Ze moeten namelijk na het sluiten goed gezekerd worden, zodat ze bij zwaar weer en eventueel overkomende golven niet los raken! Water in de boot kán... maar liever niet te veel!

 

 


Het afneembare dak van de kajuit is nu helemaal klaar.


Ik het midden van de achterwand zie je twee gaatjes. Daardoor gaat straks de grote dubbele U-haak om het dak onwrikbaar vast te zetten op de wanden. Aan de voorzijde komen twee pennen in het dak, die door de voorwand gaan.


De hele romp, inclusief het dek met de kajuit is nu geïmpregneerd met G4-Extra poriënvuller, die diep in het hout trekt en het ongevoelig voor water maakt en tevens verhardt en verstevigt. Hierna komt er nog een tweede laag overheen en als laatste de drie definitieve lagen kleurlak. Elke laag wordt heel dun opgebracht, omdat meerdere dunne lagen sterker zijn dan één dikke laag.


De beide luikhoofden (opstaande luikranden op het dek) ontbreken hier nog.



 

 

 

 

 

 

 

De twee luikhoofden zijn op het dek gelijmd, rondom de uitgezaagde openingen. Dit is het luik op de achterplecht, boven het roer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het luik op de voorplecht bij de fok.

De luikdeksels maken het geheel compleet.


 

 

 

 

 

In beide luiken zijn rubberen ventielslangen gelijmd om de boel waterdicht te houden (fingers crossed!). De luikdeksels worden onder druk op de opstaande luikhoofden geperst.

 

 

 

 

 

In de voorzijde van het kajuitdak zijn twee stalen pennen gelijmd, die in twee corresponderende gaten door de voorwand gestoken worden. Ze komen er nét doorheen. Het dak kan daar niet meer omhoog en zit dus muurvast op de kajuitwand.

 

 

 

 

Aan de achterzijde wordt een brede hoekige U-haak naar binnen gestoken en daardoor zit het dak geborgd op de kajuit.

Een volgend probleem is de mastopening in het dek. Hier kan veel water door naar binnen lopen. Daarvoor heb ik de volgende oplossing bedacht: uit een stukje binnenband van een fiets heb ik een cirkel geknipt en hierin heb ik in het centrum een kruisvormige snede gemaakt. De sneden zijn korter dan de mastdoorsnede op die plaats. Als ik dan de mast van onder door de ontstane opening steek, wordt het rubber rond de mast opgerekt en sluit er vast tegen aan. Vanzelf ontstaan er vier opstaande punten rond de mast en daar heb ik een dubbele stevige elastiek omheen gedaan. Ik heb van dezelfde binnenband een smalle reep afgeknipt en deze, dubbel geslagen, om de mast heen geschoven. Dit sluit zeer strak rond de 4 rubberen punten van de flap.

Deze rubberen kraag zit direct boven op de stalen stift, die uit de mast steekt en die het ronddraaien van de mast tegenhoudt. 

 

 

 

Ik heb deze nog maar als proef gemaakt, maar ik denk dat het principe goed zal werken. Het iets noodzakelijk te ruime mastgat in het dek wordt voldoende afgedekt. Het zal niet álles tegenhouden, want water zoekt de allekleinste openingen op en vindt altijd wel een weg om binnen te komen. Maar deze oplossing zal in elk geval het meeste water tegenhouden.

 

 

 

Duidelijk zijn de vier opstaande flappen te zien, die door het elastiek zeer stevig vastgezet zijn tegen de mast.

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb er eens even al het stof af gepoetst en dat ziet er direct al een stuk beter uit!


Het dek in vogelperspectief.


De patrijspoorten zijn binnen in de kajuit dicht gelijmd en worden later aan de buitenzijde donkerder geschilderd.


De beschildering


 

 

 

Het dek is geschilderd en heeft 3 witte laklagen gekregen, over de eerdere 2 lagen poriënvuller G4-Extra heen. 

 

 

 

 

Het gehele dek is wit geschilderd, inclusief het dak van de kajuit. Beide dekluiken, het schuifluik op de kajuit en de twee lange handrelingen op het dak krijgen de contrastkleur 'Engels Rood', een soort bordeaurood, gelijk aan de bodem en de kiel.


Nu moet er nog iets bedacht worden om beide dekluiken stevig op de openstaande luikhoofden te klemmen.


Ik wil geen stalen stiften steken dwars door de wandjes om ze te sluiten. Dat kán, maar er bestaat m.i. gevaar voor lekken, als er eens veel water over komt.   

Iets anders dan?

 

De oplossing is simpel. Ik heb 8 zuiltjes gemaakt met een boorgat van 4 mm. Deze ga ik plaatsen op het dek vlak naast de luiken. Als het luik op het luikhoofd ligt, kan het nog een klein stukje aangedrukt worden, zodat de rubberen slang binnenin op de opstaande rand geperst wordt en alles hermetisch afsluit. Dwars over het luik steek ik dan een houten pen door de gaten, die dan het luik blijvend omlaag gedrukt houdt.

 

 

 

 

Aan beide kanten van de twee luiken heb ik twee rechthoekige gaatjes aangetekend, ingeboord op de hoeken en ruwweg te klein uitgezaagd. Deze gaatjes worden vervolgens met fijne vijltjes precies op maat gemaakt van de zuiltjes, zodat deze er klemvast in gedrukt kunnen worden. 

 

 

 

Vervolgens worden ze per paar gelijmd, terwijl de dwarspen op zijn plaats zit en stevig omlaag gedrukt wordt. De zuiltjes worden aan de onderzijde verlijmd met 10-secondenlijm, die waterdun is en zich direct in de naden naar binnen zuigt. Even vast houden en het zit voor het leven! Zo zit alles in 4 stappen muurvast op/in het dek. 

 

Daarna wordt ten overvloede aan de bovenzijde van het dek de boel ook nog eens verlijmd


 

 

 

De zuiltjes steken ruim door het dek en worden hierna nog ingekort tot op een paar millimeter eronder.

 

 

 

 

Ze steken bovendeks een stukje boven het luik uit. 

 

 

 

 

De gaatjes vallen met de onderrand net onder de bovenkant van het luik, zodat dit iets naar beneden geduwd moet worden om de staafjes door te laten.

 

 

 

 

Ik geruik hiervoor van die lange prikkers voor spiesen. Alleen nog even schuren en beitsen.

 

Het luik is gesloten en het water heeft nu het nakijken!

 

 

 

 

Overigens, ik heb een prima 'lenspomp'. 

(jawel, van AliExpress).

Deze zuigt 100 ml in één keer uit de boot, als ik toch onverhoopt water gemaakt  heb.

 

In de scheepvaart is een lenspomp een pomp, waarmee lek-, regen-, buiswater uit het schip gepompt kan worden. Indien gebruikt in machinekamers wordt dit vaak  bilgepomp genoemd.


WORDT VERVOLGD . . .