Romp - Deel 2


De romp is nu van binnen 2 x wit geschilderd voor goede waterdichtheid en helder zicht in het inwendige.

Op de bodem, vóór spant #2 bevindt zich het mastblok met de uitholling, waar straks de voet van de mast in rust.


Boven in spant #2 zie je twee ronde gaatjes, waar de doorvoeren voor de twee schoten in gelijmd worden zodat ze soepel glijden. De schoten komen van de zeilservo af. Eén loopt naar het grootzeil toe en één naar de fok. Onder aan spant #2 het mastblok met een doorgang bij de bodem om eventueel binnengekomen water door te laten naar het diepste punt. Alle spanten hebben hiervoor een opening.


Nogmaals de kielkast met links de bevestigingsbouten voor de electronische besturingseenheid.


Op de blokjes en de spanten wordt straks het dek gelijmd, zodra alles binnen in de boot gereed is en functioneert. 


Maar allereerst moet nu de boordrand nog een mooie verbreding krijgen.


 

 

 

 

 

 

 

 

Daarvoor heb ik smalle latten nodig.

Ik heb een lat van 7 x 7 mm liggen, die lang genoeg is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Even de lintzaag instellen op halve breedte . . . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stukje proefzagen . . . . .

 

 

 

 

 

 

 

 

. . . en ja hoor!

Twee latten van 7 x 3 mm zijn het resultaat.

         


 

 

 

 

 

 

 

 

Boot op één oor, watervaste houtlijm aanbrengen langs de boordrand, ook op de lat, goed verdelen en lat met de bovenrand mee laten lopen. Alles vastzetten met klemmen.

 

Links van de lijmrand zie je een van de twee loosgaten, die het overgekomen water gaan afvoeren. Ze liggen op het laagste punt van het dek en het 'buiswater' wordt hierdoor 'geloosd'.

De eerste lat zit tegen bakboord gelijmd en heeft een aantal uren tijd nodig om uit te harden.


 

 

 

 

 

 

 

De boordrand is nu verdubbeld in de breedte, waardoor tevens een effectieve stootrand ontstaat ter bescherming. En het oog moet ook wat hebben, vind ik.

 

 

 

 

 

 

Voor de andere lat geldt hierna hetzelfde verhaal. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beide boordranden zijn nu verbreed.

De rand krijgt nog mooi afgeronde hoeken en de twee veel te scherpe punten aan beide stevens worden nog wat korter en ronder.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inmiddels heb ik in spant #2 twee kunststof doorvoeren voor de schoten gelijmd, zodat deze er glad en soepel door kunnen lopen.

 

 

 

 

 

Nader bekeken, vanaf de voorzijde. 

 

 

 

 

 

 

Maar aan de achterzijde, met doorvallend licht, is alles beter zichtbaar. Je kijkt nu richting de boeg. Door de rechtse doorvoer loopt de fokkeschoot, helemaal naar voren tot vlak bij de boeg. De linkse is voor de grootschoot, dit is de schoot van het grootzeil, die al direct na dit spant bijna loodrecht naar boven gaat en vlak naast de mast door een pijpje door het dek naar buiten komt.


Schilderwerk


De romp heeft inmiddels zijn 3 lagen witte lak gekregen. De onderzijde wordt hierna 'Engels rood' geschilderd. De kiel met de ballast krijgen de zelfde kleur, maar dat gebeurt pas, nadat de loodballast aan de kiel gegoten is én na de laatste gewichtscontrole in het water.


 

 

 

 

 

Ook het dek is afgelakt.


Voor het schilderen van de bodem moet eerst de waterlijn opgetekend worden. Dus wordt de romp tijdelijk op een geïmproviseerd onderstel geplaatst, tot hij na veel passen en meten, precies waterpas ligt boven het tafelblad.

De voor- en achterpunt liggen nu op dezelfde hoogte en dit geldt ook voor de knikken onder aan beide zijden. Als alles helemaal klopt, kan een stippellijn langs de omtrek ter hoogte van de waterlijn getrokken worden, waarbij de onderzijde van de voor- en achtersteven aangehouden wordt. Deze punten moeten straks precies gelijk met de waterlijn liggen.


De romp is met drie  zware pétanqueballen en een ijzeren blok verzwaard, zodat hij goed stabiel ligt op de dragers.


Nu kan met een verschuifbare  stift een stippellijn getrokken worden van punt naar punt.


Boven deze lijn wordt afplaktape aangebracht, waarna de bodem en een klein deel van de zijkanten in de kleur Engels Rood, een soort Bordeaurood, afgelakt kunnen worden. Dit gebeurt weer in 3 dunne lagen, die samen een mooie dekkende laag vormen.


 

 

 

 

 

 

Alles boven de afplaktape gaat een afwerklaag van Engels Rood krijgen.


 

 

 

Na enkele dagen en de drie lagen 'English Red' is dit het resultaat. Ben niet ontevreden!

 

 

 

 

 

 

Het schilderwerk aan de romp is nu klaar.

 

Hopelijk laat de tape netjes los, zodat ik een mooie scherpe afscheiding krijg tussen de twee kleuren.


YESSS . . . !


Wordt vervolgd . . .