Innovatieve zeiltechniek bedenken en uitvoeren is de uitdaging in een wedstrijd met modelboten. Dertien teams van studenten uit Rotterdam en Delft racen met eigen ontwerpen in de tank van scheepsbouwkundig laboratorium MARIN.
De monohull met drie paar deelbare vleugelzeilen op een aerorig bleek het snelst. In het bassin van maritiem research instituut MARIN heeft de modelzeilboot gewonnen die werd ontworpen door vijf studenten die de cursus zeiljacht ontwerpen volgen binnen de opleiding Maritieme Techniek aan de Technische Universiteit van Delft.
Opdracht
De opdracht in de jaarlijkse ontwerpwedstrijd was dit keer een afstand bestuurbare zeilboot te bouwen met één romp (dus geen catamaran of trimaran) van 1 meter lang, 25 centimeter breed en minimaal 4 kilo in gewicht. De masten mogen niet hoger zijn dan 1 meter en de kiel niet dieper dan 50 centimeter. Het ontwerp van de romp, de stabiliteit en tuigage moeten zo zijn dat de boot de snelste is over twee wedstrijden met afwisselende koersen in de kunstmatige wind van het testbassin van MARIN.
Veel oppervlakte
Het ontwerp van team Chit-chat bleek goed uitgebalanceerd tijdens de wedstrijd op vrijdag 19 januari in Wageningen. Het relatief grote oppervlak van de deelbare vleugelzeilen op drie masten zorgde voor veel snelheid. Aan iedere mast zat een deel van het vleugelprofiel vóór de mast en een tweede deel er achter, zoals bij een aerorig op bestaande jachten van ware grootte. De vleugelprofielen leverden op aandewindse koersen veel lift. Dankzij de spreiding van het zeiloppervlak over drie masten was er veel geprojecteerd oppervlak in de wind op ruimwindse koersen. Zo bleek de boot snel.
Zwaaiende ballast
De prijs voor het meest innovatieve ontwerp ging naar team 'Swiebertje', ook afkomstig van de TU Delft. Dit team had hun modelboot opgetuigd met twee instelbare vleugelzeilen op een enkele roterende aerorig mast. Extra stabiliteit haalde Swiebertje uit een contragewicht dat over het dek scharniert. Niet alleen won team Swiebertje de innovatieprijs, ze klokten ook de tweede tijd op de wedstrijdbanen. Daarmee bleek dat hun idee niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk snel is.
Studiepunten
De modelzeilboot ontwerp wedstrijd is onderdeel van de minor Zeiljachten aan de bachelor opleidingen Maritieme Techniek van Rotterdam Mainport Instituut en TU Delft. De Rotterdammers grepen naast de prijzen. De jury bestaat uit gerenommeerde jachtontwerpers.
Ook in het echt?
Harde vleugelzeilen bewijzen op het water de snelste wind aandrijving te leveren, zoals op de boten in de America's Cup. Bij een relatief zware romp en een beperking van de hoogte van de mast, blijkt spreiding van het zeiloppervlak over meerdere masten effectief. Zouden schepen met meer masten de toekomst kunnen zijn van wind aangedreven schepen?
Foto boven: 1e prijs - De boot van Team Chit-chat: Emile Kaihatu, Rosemijn Wijnen, Max Heilig, Laura Slootweg en Marc Meijnema van de TU Delft won de wedstrijd dankzij drie aerorig vleugelzeilen.
Foto onder: 2e prijs - De innovatieprijs ging naar de boot van Team Swiebertje: Evert Bunschoten, Jan de Jong, Koen van den Ende en Willem van Schie.